Constructia unei case este impartita in doua mari etape: procesul birocratic si cel de constructie. Astazi va propun sa ne ocupam de prima parte si anume sa aflam care sunt actele si avizele necesare in vederea construirii unei case. Incepem asadar cu demararea procesului de obtinere a certificatului de urbanism.
Obtinerea certificatului de urbanism si a avizelor
Inainte de toate trebuie pusa la punct asa numita tema de proiectare care cuprinde proiectul casei schitat in mare cu suprafetele aproximative, functionalitati, utilitati si asa mai departe. Acesta il stabiliti dumneavoastra, in calitate de beneficiar si impreuna cu arhitectul se vor realiza modificari din punct de vedere estetic, functional, al problemelor ce tin de teren, vecinatati, racordari la utilitati. Cu toate aceste detalii arhitectul va intocmai un proiect. Important este ca inainte de fiecare depunere sa cereti proiectul, sa il analizati si sa il avizati – doar asa veti trece peste surprize neplacute. Ar fi bine ca arhitectul sa va intocmeasca si un studiu de fezabilitate ce cuprinde schita la scara si o descriere a suprafetelor precum si o estimare a costurilor.
Haideti sa vedem in continuare care este documentatia necesara obtinerii certificatului de urbanism?
Certificatul de urbanism este acel act emis de autoritatile administratiei publice locale prin care se fac cunoscute solicitantului elementele ce caracterizeaza regimul juridic, economic si tehnic al unui imobil, stabilite prin legile existente si documetatiile de urbanism aprobate.
Respectarea prevederilor specificate in Planul de Urbanism General are caracter obligatoriu si din certificatul de urbanism veti afla ce si cum anume puteti construi.
Certificatul va contine referinte despre: regimul de inaltime al con structiei, pozitia constructiei viitoare – aliniamentele fata de strada, vecini , retrageri, cota de inaltime la cornisa, valoarea maxima pentru Procentul de Ocupare – (POT) – calculate ca raport intre aria construita si aria lotului de teren (in mod normal procentul de ocupare a terenului este de pana la 40% pentru zonele de locuit), valoarea maxima pentru Coeficientul de Utilizare al Terenului calculata ca raport intre aria construita desfasurata si aria lotului de teren.
Cine emite Certificatul de Urbanism?
Certificatul este emis de Primarie prin Biroul de Urbanism, iar pentru obtinerea lui este obligatie schitarea pe o schita cadastrala a amplasamentului viitor al casei si depunerea acestei schite la biroul de Urbanism din cadrul Primariei.
Certificatul de Urbanism odata dobandit va solita obtinerea unor avize in scopul obtinerii Autorizatiei de constructie a casei care se obtine in baza Legii 50/1991 – Autorizarea lucrarilor de constructii, republicata cu modificarile ulterioare, aprobate prin ordinul 1943/2001 al Ministrului Lucrarilor Publice, Transportului si Locuintei. Fara Autorizatie de constructie nu se pot incepe lucrarile de constructie.
Ce trebuie sa contina dosarul pentru obtinerea avizelor?
Certificatul de Urbanism;
Schita de amplasament a terenului la scara 1:500;
Schita de amplasament a terenului la scara 1:2.000;
Schita de amplasament cu pozitia casei pe teren;
Cerere tip;
Prin CU se pot solicita avize de la urmatoarele societati sau regii – acestea diferind foarte mult de la un oras la altul sau chiar de la zona la zona:
Avize de la:
Oficiul de cadastru – Studiu pedologie si Certificat de scoatere a terenului din circuitul agricol (daca terenul este in zona agricola);
Exploatare retele de gaze naturale – Distrigaz;
Salubritate;
Retele telefonice;
Aparararea impotriva incendiilor;
Pompieri;
Sanatatea populatiei – Directia de Sanatate Publica SANEPID;
Administratia drumurilor si podurilor;
Exploatare retele de apa si canalizare – Compania Nationala Apele Romane;
Exploatare retele electrice – Electrica;
Apararea civila – Apararea Locala Antiaeriana
Protectia mediului – Ministerul Apelor si Protectiei Mediului; acest aviz se propuca ultimul deoarece pentru obtinerea lui sunt necesare toate celelalte avize solicitate in certificat.
Politie – daca terenul se afla intr-o zona speciala;
Autoritatea romana de aviatie – daca terenul se afla in apropierea unui aeroport;
MApN, SRI – daca terenul se afla in apropierea unui obiectiv militar;
Ministerul culturii si cultelor – daca terenul se afla pe un sit arheologic sau intr-o zona de interes arheologic;
In functie de constructia dorita primaria mai poate solicita si alte documentatiii ca de exemplu:
PUD – Plan de Detaliu, care trebuie sa respecte prevederile documentatiilor de urbanism anterioare;
PUZ – Plan de Urbanism Zonal;
PUG – Plan de Urbanism General.
Pentru a putea sa construi pe un teren extravilan trebuie introdus mai intai in intravilan. Introducerea lui se face prin obtinerea aprobarii din partea Consiliului Local de care apartine terenul.
Ce trebuie sa contina documentatia necesara pentru obtinerea autorizatiei de constructie
Autorizatia de constructie este actul prin care autoritatea publica locala avizeaza solutia prezentata de solicitant (pe baza certificatului de urbanism) si certifica dreptul de incepere a lucrarilor. Dosarul se intocmeste conform legilor 50/1991 – Legea privind autorizarea lucrarilor in constructii si 453/18.07.2001 (completeaza si modifica legea 50/1991).
Ce acte trebuie sa cuprinda dosarul?
Planul de amplasare a terenului in zona (planurile cadastrale);
Certificatul de urbanism;
Toate avizele solicitate prin certificatul de urbanism
Acte notariale (la cerere);
Memoriu tehnic (cuprinde memoriul de arhitectura, rezistenta, instalatii);
Referatele verificatorilor de specialitate;
Referatele expertilor tehnici (la cerere);
Actele de proprietate pentru teren;
Din ce ce cuprinde proiectul pentru autorizare?
Proiectul pentru autorizare este compus din:
Plan de situatie (cum se amplaseaza casa in teren),
Plan de fundatie elaborat de inginerul de rezistenta,
Planuri de arhitectura pentru toate nivelele constructiei,
Planul de invelitoare, sectiune caracteristica pentru toate fatadele.
Scara de redactare pentru toate desenele este 1:10.
Cererea de eliberare a autorizatiei de constructie
Chitanta de achitare a taxei de autorizare (reprezinta 0,5 % din valoarea constructiei stabilita pe baza declaratiei proprii si in functie de suprafata desfasurata a constructiei. Valoarea declarata nu poate fi mai mica fata de valoarea determinata conform prevederilor legii privind taxele si impozitele locale.
Autorizatia de constructie va fi eliberata de Primarie – Serviciul de Urbanism din localitatea / sectorul in care se afla terenul.
Cum se intocmeste documentatia pentru detaliile de executie ( DDE)
Documentatia va structurata pe ramuri: rezistenta, arhitectura, instalatii sanitare, instalatii termice, instalatii gaze, instalatii electrice (inclusiv curentii slabi de la telefon, TV, cablu, sonerie, alarma, aer conditionat).
Planurile pe sectiuni, fatade trebuie intocmaite la scara 1:50, urmand a se redacta detaliile de executie la scara mare: 1:25, 1:20, 1:10 etc., in fiecare zona, in vederea unei executii corecte.
Toate detaliile trebuie sa raspunda solicitarilor de izolare hidrofuga, termica si fonica, impuse de legile vigoare
Ce alte acte mai sunt necesare pentru construirea casei?
Autorizarea organizarii de santier : in virtutea Legii 50/1991, orice constructie pe un teren, chiar provizorie (baraci, depozite de materiale, dormitoare muncitori), se executa cu avizul Administratiei Locale. Obtinerea acestui aviz se face pe baza unui dosar care trebuie sa aiba:
Documentatia constructiei – proiect;
Planurile de amplasare in zona;
Planul de fundatie pe nivele;
Cerere tip;
Dosarul se preda la Primaria locala si autorizatia se va elibera in circa 30 de zile lucratoare.
Proiectarea executiei bransamentelor la utilitati ( apa, gaze, energie electrica, canalizare, telefonie)
Bransamentele la retele trebuie proiectate si executate de firme autorizate . Firma pe care o veti alege trebuie sa va intocmeasca o documentatie insotita de un deviz pentru toata lucrarea ( proiectare, obtinere autorizatii si executie). Aceasta documentie se va trimite de firma autorizata regiei responsabile care o va prezenta dumneavoastra alaturi de o factura pentru costurile totale care trebuie achitata integral in avans.
Ce trebuie sa aveti in vedere atunci cand vi se prezinta un proiect de bransare la o retea?
Reteaua de apa potabila Normativul SR 8591, care reglementeaza bransarea retelelor subterane, prevede ca reteaua de apa potabila sa fie amplasata la o distanta de cel putin 1,5 m fata de canalizare si la minim 0,9 m fata de nivelul solului (in eventualitatea in care teava de canalizare se sparge dejectiile nu trebuie sa ajunga la conductele de apa potabila, in plus daca nu se respecta adancimea minima in sol iarna conducta poate ingheta si sparge.
Sursa: www.renovat.ro